14.06.2012

"Lice i naličje hrvatskih medija"

Mediji nisu realan prikaz stvarnoga događanja u društvu, sve više zabavljaju i uvjeravaju, a sve manje informiraju istaknuo je dr. Božo Skoko.

"Lice i naličje hrvatskih medija" naslov je izlaganja koje je dr. Božo Skoko održao u ponedjeljak 11. lipnja u dvorani sjemeništa Zmajević u Zadru. "Mediji sve više zabavljaju i uvjeravaju, a sve manje informiraju i gotovo nimalo ne prenose kulturno nasljeđe. Mediji su najmoćnije sredstvo širenja i primanja informacija i ideja. Zato, ako se nalaze u pogrešnim rukama i neodgovorno ponašaju, mogu učiniti puno zla", rekao je Skoko, upozorivši da se, ako se gleda samo što je u medijima, a nema doticaj sa stvarnošću, može stvoriti sasvim netočna slika jer mediji nisu realan prikaz stvarnoga događanja u društvu. Iskrivljenoj slici stvarnosti manipulacijom umjesto informacijom mediji u Hrvatskoj posljednjih dvadeset godina pridonose neselektivnim i senzacionalističkim izvještavanjem. "Mediji redovito hvale jedne i kude druge ljude, lako je utvrditi kome su skloni, a kome nisu. Nečiji se grijesi prešute, a nečiji istaknu i od toga učini prvorazredni skandal na nacionalnoj razini. Možete učiniti dobra djela, no nećete završiti u medijima; učinite glupost i bit ćete svugdje. Taj trend se uvukao u naše izvještavanje", rekao je Skoko.

Premda bi mediji trebali raditi na osvješćivanju vlastitog identiteta, oni pridonose njegovoj krizi, gubitku, omalovažavanju, srozavanjem kriterija i vrijednosti s kojima smo se nekad ponosili. "Sve veći veliki grijeh medija je onemogućavanje stvaranja vlastitog stava. Mediji kažu tko su pozitivci a tko negativci, kako trebamo razmišljati, nameću nam stav. Hrvatske dnevne novine sve više dociraju, a ne informiraju" upozorio je predavač. Mediji doprinose i stvaranju idola, manipulaciji grupnim identitetima (Big Brother); anonimni ljudi postaju popularni da ništa nisu učinili, a bez javnog priznanja ostaju oni koji su zadužili naciju i učinili puno dobrih djela. Pridonose moralnom i kulturnom relativizmu, sa svakim se može obrisati pod. Mediji manipuliraju indoktrinacijom. Nametanjem što je važno kontroliraju naše misli. Ne nameću samo trendove mode, nego i što će se čitati, gledati, kojeg političara slijediti. "Mediji lako nametnu trendove, a mase ih slijede. Mediji nam mogu neku drugu stvarnost predložiti kao potpunu istinu. Postaje problem što je stvarno istina. U fokusu su crne informacije, manipulira se s time da to ljudi vole i stvara osjećaj beznađa. Reality show promiče medijsko nasilje, a institucije države ne reagiraju prikladno", rekao je Skoko, dodavši da su mediji najbolji u proizvodnji lažnih uzora: "Neće se promicati marljivi student, dobar radnik, tko služi obitelji, nego bezlični ljudi koji su u medijima raskrinkali svoj privatni identitet a nisu ostvarili ništa u životu. To je proizvodnja lažnih uzora".
Mediji koji profesionalno izvršavaju svoju ulogu idu na znanje i učenje, nastoje nas obogatiti i proširiti vidike, potiču kritičko mišljenje, stvaralaštvo i inovativnost, poštuju svakoga osobno. Manipulatori idu na dril i dresuru, indoktrinaciju, uzgoj i diktaturu grupe.

Skoko je naveo primjere trivijalnih naslova na naslovnicama nacionalnih dnevnih novina i ozbiljnih političkih tjednika, kao da u državi ne postoji ništa važnije da zauzme naslovnicu. Drugdje bi takve novine bile u rangu satiričkog izdanja ili bi fotomontaža bilo označena. "Novinaru koji bi objavio izmišljeni intervju oduzela bi se licenca i nikad se više u svojoj državi ne bi mogao baviti novinarstvom. A kad nas je postao glavni lik hrvatskog medijskog društva", upozorio je Skoko, rekavši da su mediji dobar biznis i većini je pokretač zbog kojeg žive profit, a ne istina i javno dobro. Žele zaraditi na oglasima, pretplatama i prodanim primjercima. Zato su mediji postali komercijalizirani i odmaknuli su se od primarnog interesa. Mediju je vredniji oglašivač od čitatelja. Treba se prodati 4000 novina da se zaradili iznos kojeg dobiju od jednog oglasa preko cijele stranice. "Ali mi služimo kao alibi. Kad traže oglas, kažu 'Nas čita 50.000 ljudi'. Oni mašu nama, brojkom. Zato čitatelji imaju snagu. Ako ne čitamo, ako ih odbijemo, nemaju alibi za zarađivanje novaca. Zato se manipulira brojkom prodaje novina. Nekad se dnevna novina prodavala u 250.000 primjeraka, a sad u 50.000", rekao je Skoko. Istaknuo je da su vlasnici medija u dogovoru s politikom, a političari se boje vlasnika medija pa s njima rade neprincipijelne koalicije i nastoje im se dodvoriti.

Skoko je upozorio i na zlouporabu instituta anonimni izvor; izmisli se da je netko nešto rekao i ne mora se za to odgovarati. U Americi se na sudu mora reći tko je anonimni izbor. Ako ga se ne može navesti, medij na sebe preuzima odgovornost. "Mediji su postali platforma za stjecanje profita. Povećao se broj utjecaja interesnih skupina", upozorio je. Pad profesionalnih i etičkih kriterija očit je u senzacionalizmu koji je najjednostavniji put za podilaženje publici. Dogodio se i nekontroliran ulazak u struku, svatko se može baviti novinarstvom, nitko nije sankcioniran ni za što. Vlada sloboda bez odgovornosti, sloboda izražavanja pretvorena je u zlouporabu medija. Skoko je citirao izjavu Ivice Crnića dok je bio predsjednik Vrhovnog suda: Ljudski je rod 19. i 20. st. potrošio na borbu da se medijima osigura sloboda izvješćivanja. Čini se da će 21. st. potrošiti na borbu s medijima da se tako stečenom slobodom koriste odgovorno". Skoko je zaključio da su mediji dar, treba im pristupati mudro i razotkrivati manipulacije; a s onima koji su pozitivni i poštuju profesionalna načela trebamo biti proaktivni, otvoreni i učiniti od njih suradnike. (IKA)